Roelien de Lange

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Naar boven

 

 

 

 

 

 

 

Textielkunst    

       


Hoe het begon
Op de kunstacademie volgde ik eerst reclame ontwerpen en boek illustreren. Hierna volgde monumentale vormgeving waar ik veel over gebouwen en kunstdecoraties leerde, zoals glas in lood, glas in beton, muurschilderingen, emailles en, op eigen initiatief, ook wandkleden en textielcomposities. Dit laatste werd mijn specialiteit.


Waarom gebruik ik textiel als medium?
Ik houd van het gevoel van textiel in mijn handen. Echte zijde voelt heerlijk, brokaat voelt rijk, fluweel voelt sensueel zacht. De gloedvolle kleuren, de diepte die ik daarmee kan weergeven. Verf kan dat voor mij niet evenaren. Goud lamé als zonlicht, blauwe stoffen als water. Alles wil ik maken in textiel, het is telkens weer een nieuwe uitdaging.


Hoe maak ik mijn textielkunst?
Eerst maak ik kleine tekeningen die ik later vergroot. Ik werk daarbij met aquarel kleurpotloden. Ik borduur alles met kleurige garens, zowel op de machine als met de hand. Daar maak ik ook licht- en schaduweffecten mee en ik zet er mijn handtekening mee op de textiel. Met talloze kleuren tule (een transparant, gaasachtig materiaal) meng ik kleuren zodat de textiel als het ware van binnenuit gaat gloeien. Soms laat ik daarmee de aura van bloemen of engelen zien. Ik wil de energie achter de vorm laten zien. Ik heb het gevoel dat mijn lievelingsschilders van Gogh en Monet dit ook hebben gedaan. Ik breng de energie ook tot uitdrukking door met krachtige symbolen te werken. De elementen aarde, water, vuur, lucht en ether, waar de hele schepping uit is opgebouwd, vind je daarom vaak terug in mijn werk.
Het is een heel bewerkelijk proces en het vraagt ontzettend veel tijd. Als textielkunstenaar moet ik veel geduld hebben.

 


Mijn atelier

In mijn atelier heb ik een enorme voorraad textiel. Er staan wel 20 grote kratten met mooie stoffen. De opschriften van de kratten kunnen zijn 'herfstkleuren''water', 'vuur', 'bomen' of 'luchten'. Ik verf de stoffen soms zelf, vaak op echte zijde. Daarna wordt er altijd met de strijkbout op de achterzijde van de stoffen plakvlieseline gestreken. Hierdoor worden de stoffen steviger, waardoor ik er allerlei vormen op kan tekenen welke ik vervolgens uit kan knippen.
Er staan in mijn atelier een aantal ouderwetse naaimachines die nog simpel kunnen zigzaggen. Daar werk ik het liefste mee en natuurlijk heb ik honderden klosjes garen, op kleur gesorteerd en stapels ontwerpen.

In sommige gevallen geef ik een rondleiding in mijn atelier, bijvoorbeeld als onderdeel van een cursusmiddag. Afspraken hiervoor kunnen per email gemaakt worden. Zie hiervoor de pagina 'Contact'.


Kunst in opdracht.
Ik maak ook kunst in opdracht voor particulieren en bedrijven. Dan probeer ik in een gesprek een beeld te krijgen van de verlangens en innerlijke beelden van de opdrachtgever. Of dit nu een privé persoon of een bedrijf is, ik ben benieuwd naar de energie die tot uitdrukking wil komen door de opdracht. Op deze wijze kan het resultaat zo dicht mogelijk komen bij de innerlijke beelden die vaak al bij de opdrachtgever bestaan. Soms komen we in zo'n gesprek op een diepere laag uit, dit kan verrassend zijn en extra inspiratie geven aan alle betrokkenen.
Eerst sluiten we een overeenkomst voor het maken van het ontwerp. Daarna maak ik een serie tekeningen op schaal, waarvan er één door de opdrachtgever wordt uitgekozen. Na ondertekening van de uiteindelijke overeenkomst ga ik aan het werk. Om gezondheidsredenen spreek ik geen deadline af.

 

© Roelien de Lange