Krachtschilden

Mijn krachtschilden

De krachtschilden die ik maak zijn geïnspireerd op de magische schilden (ook wel medicijnschilden genoemd) die de Indianen rond 1890 nog als bescherming in hun tipi’s hingen. Op een oorlogsschild werden dan beschermende krachtsymbolen geschilderd, vaak afkomstig uit dromen of visioenen. Later ontstonden schilden die geestelijke doelen dienden. ‘Medicijn’ betekent hierbij de positieve energielading van het schild. Het woord schilderij lijkt hier ook aan verwant. Na lang zoeken vond ik boeken en enkele antieke Indianenschilden in musea in New York. Die schilden stralen nog steeds veel kracht uit, ik vind ze indrukwekkend. Wat je tegenwoordig te koop ziet in de indianenwinkels is vaak erg commercieel en heeft zelden een uitstraling.

Ik heb met wilgen leren werken onder de bezielende leiding van wijlen Archi Fire Lame Deer, de Sioux medicijnman. Hij bezocht gedurende 10 jaar vaak ons toenmalige centrum, De Elfenbank. Hij was een groot man in body, mind en spirit. Door hem heb ik vele zweethutten van wilgentakken leren bouwen en Indiaanse rituelen geleerd, zoals het vredespijpritueel en de vision quest. Ook de eerste tipi die we zelf naaiden met hulp van tipikamp mensen uit Dijffed in Wales, werd door Lame Deer ingezegend. Er wordt weleens gezegd dat wij de eerste zweethutten en tipi’s introduceerden in Nederland, we hadden zeker een pioniersfunctie.

Waarschijnlijk is dat met mijn schilden ook zo gegaan. Ik ben uit mijzelf mooie lappen leer in wilgenhoepels gaan spannen, geïnspireerd door de antieke museumschilden. Later ging ik er les in geven. Mijn studenten geven er ook weer les in en zo wordt deze oude traditie voortgezet.

Hoe maak ik de krachtschilden?

Reinigingsritueel

Ik begin met mijzelf en het materiaal te reinigen op Indiaanse wijze. Ik doe dit met een rookreiniging met witte salie, conifeer en artemesia.
(Dit heet ‘smudging’, zie mijn boekje ‘Rituelen bij mijlpalen in het leven’ voor meer informatie).


Dank aan de natuur

De wilgen worden gedankt bij het plukken. Soms offer ik daarbij zuivere tabak als symbolische dank (gewoonte van de Indianen) of enkele hoofdharen (gewoonte van de Kelten). De dieren die het leer, de huid en soms haren of bont gaven worden gedankt en ook de vogels voor goede gaven zoals veren.


Inspiratie

Ik vraag de Schepper, de Aardemoeder en de Krachten van de natuur om inspiratie en ik houd mijn handen boven het materiaal. Iedereen kan dit op zijn eigen wijze invullen. Het materiaal zelf kan veel inspiratie geven, maar ook dromen, trancereizen of visioenen geven dit. Bijvoorbeeld als ik de veren van witte sneeuwuilen in mijn handen neem, dan voel ik de energie van die prachtige vogel. ’s Nachts droom ik dat ik zelf een sneeuwuil ben en samen met een partner door de stormnacht vlieg onder de sterren. We gaan andere sneeuwuilen de weg naar huis tonen en dat lukt ons.

Ook Archi Fire Lame Deer verschijnt soms nog als wijze raadgever in mijn dromen. De inspiratie komt dus uit dromen, trancereizen of een vision quest die ik meemaak, en uit thema’s zoals de energie van oude culturen. Zo maakte ik een schild met Anubis wachters uit het oude Egypte. Dat schild kan ik niet verkopen, het is te persoonlijk. Ook de Australische Aboriginals inspireren mij met hun stippeltechniek. Er logeerden eens drie Aboriginal kunstenaressen in mijn atelier (ze werkten daar de hele week) en later zat ik zelf nachten te stippelen! Volgens mij beelden ze de energiedeeltjes uit, waar alles uit is opgebouwd. De Braziliaanse Godinnencultuur inspireerde mij tot het maken van het schild ‘De Moedergodin’, uitgevoerd in roodbruine aardekleuren (zie afbeelding links).

Schilden workshop

In de workshop die ik geef over het maken van schilden komt eerst de techniek aan bod, daarna volgt de inhoud. Het schild moet stevig zijn, de wilgen sterk en het oppervlak glad gespannen.
Ik laat de cursisten een trancereis maken om inspiratie op te doen.
De cursisten liggen dan op hun rug, luisterend naar muziek, met het nog lege schild op hun buik. Ze maken dan een innerlijke reis om bijvoorbeeld een krachtdier of afbeelding voor hun schild te verkrijgen.
Daarvan wordt vervolgens een krijttekening gemaakt op papier. Voor diegenen die moeite hebben een dier uit te beelden heb ik kartonnen mallen waar gestileerde dierfiguren of de pootafdruk van bijvoorbeeld een beer op staan. Maar ik stimuleer de mensen ook om de energie abstract uit te beelden, het gaat namelijk om de energie, niet om het plaatje. Is men al meer bekend met schilden maken, dan kunnen thema’s zoals de energie van de vier windrichtingen of de vier elementen in een serie schilden voor iemand een persoonlijk proces worden. Hangen ze daarna aan de muur, dan geven ze, net als bij de Indianen vroeger, bescherming, inspiratie en kracht.